Saturday, May 2, 2020

បុណ្យវិសាខបូជា

ថ្ងៃ១៥​កើត ខែ​ពិសាខ គឺ​ជា​ទិវា​ដែល​ពុទ្ធសាសនិកជន​នៅ​ទូទាំង​សកលលោក​តែង​នាំ​គ្នា​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុណ្យ​ដ៏​សំខាន់​មួយ គឺ​វិសាខបូជា។

បុណ្យវិសាខបូជា



ប្រការ​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ទៀត គឺ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​បាន​ប្រកាស​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៥ ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​១៩៩៩ ទទួល​ស្គាល់​វិសាខបូជា​ជា​ពិធីបុណ្យ​អន្តរជាតិ​មួយ ដែល​គេ​អាច​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​នៅ​តាម​ការិយាល័យ​ទាំង​ឡាយ​របស់​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​នៅ​លើ​​ភពលោក។
​តើ​ពិធីបុណ្យ​វិសាខបូជា​មាន​អត្ថប្រយោជន៍​យ៉ាង​ណា​សម្រាប់​មនុស្សជាតិ​ទូទៅ ទើប​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​ទទួល​ស្គាល់​ជា​ទិវា​បុណ្យ​របស់​ខ្លួន?
វិសាខបូជា ឬ​ពិសាខបូជា គឺ​ជា​ពិធីបុណ្យ​ដែល​ពុទ្ធសាសនិក​ចាត់​ទុក​ថា មាន​សារសំខាន់​បំផុត​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​បុណ្យ​ដទៃ​ទៀត​នៃ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ពីព្រោះ​ជា​ការ​គោរព រំឭក​នឹក​ដល់​ព្រឹត្តិការណ៍​ធំៗ​បី​នា​សម័យកាល​របស់​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​សមណគោតម គឺ​ថ្ងៃ​ដែល​ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ប្រសូត បាន​ត្រាស់​ដឹង និង​បរិនិព្វាន។  ព្រឹត្តិការណ៍​ទាំង​បី​នេះ គឺ​កើតឡើង​នៅ​ចំ​ថ្ងៃ ១៥​កើត ពេញបូណ៌មី ដែល​មាន​ព្រះចន្ទ​ពេញ​វង់ ក្នុង​ខែ​ពិសាខ ដូច​គ្នា ខុស​តែ​ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ។

ព្រះពុទ្ធនៃ​​យើង​ទ្រង់​ប្រសូត ត្រាស់​ដឹង និង​ទ្រង់បរិនិព្វាន​សុទ្ធ​តែ​ក្នុង ថ្ងៃ​ពេញបូណ៌មីខែ​វិសាខ​ទាំង​អស់​ប្លែក​គ្នា​តែ​ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ។
ទ្រង់ប្រសូតិ
ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ប្រសូតិ​នៅ ថ្ងៃ​សុក្រ ពេញ​បូណ៌មី ខែ​វិសាខ ឆ្នាំ​ច វេលា​ជិត​ថ្ងៃ​ត្រង់ មុន ពុទ្ធសករាជ ៨០​ឆ្នាំ ។ នៅ​ឧទ្យានលុម្ពិនី ព្រៃ​សាលព្រឹក្ស ចន្លោះ​នគរ​ទាំង​ពីរ គឺ​កបិលពស្តុ និង ទេវ​ទហៈ។ ឧទ្យាន​លុម្ពិនី សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​នេប៉ាល់  មាន​ចម្ងាយ​២៧គ.ម. ពី​ព្រំដែន នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ។ 


ទ្រង់ត្រាស់ដឹង
ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​ត្រាស់​ដឹង  នៅ​ថ្ងៃ​ពុធ  ពេញ​បូណ៌មី ខែ​វិសាខ ឆ្នាំ​រកា​វេលា ជិត​ភ្លឺ មុន​ពុទ្ធសករាជ​៤៥​ឆ្នាំ ក្នុង​ព្រះជន្ម​៣៥​ឆ្នាំ។ ទី​ស្ថាន​ដែល​ព្រះអង្គ​បាន ត្រាស់​ដឹង​ជា​សព្វញ្ញូពុទ្ធ ហៅ​ថា​ពុទ្ធគយា​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង  រដ្ឋ​ពីហា ( Bihar ) ប្រទេស​ឥណ្ឌា។


ទ្រង់បរិនិព្វាន
 ព្រះអង្គ​ទ្រង់​បរិនិព្វាន ក្នុង​ថ្ងៃ​អង្គារ ពេញ​បូណ៌​មី ខែ​វិសាខ ឆ្នាំ​ម្សាញ់  វេលា​ជិត​បែក​បច្ចូសម័យ មុន​ពុទ្ធសករាជ ១ថ្ងៃ​ក្នុង ព្រះជន្ម ៨០​ឆ្នាំ គត់  ចន្លោះ​សាល​ព្រឹក្ស​ទាំង​គូ ក្នុង​ក្រុងកុសិនារា ។ សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ  ទី​ក្រុង កុសិនារា ត្រូវ​បាន​គេ​ហៅ​ថា ក្រុង​កុសិនាហ្គារ៍ (កុសិនគរ) ឬ​ហៅថា​ក្រុង​កាស្យា ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋឧត្តរ​ប្រទេស របស់​ឥណ្ឌា ។
ជា​ប្រពៃណី​បុណ្យ​វិសាខបូជា  គេ​តែង​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​ក្នុង​ពេល​រាត្រី ព្រោះ​តម្រូវ​ទៅតាម​ពាក្យ​ថា បុណ្ណមី មាន​សេចក្តី​ថា ខែ​ពេញ​បូណ៌មី ។ ម្យ៉ាង​ទៀត ការ​ប្រារព្ធ​ពិធី​ក្នុង​ពេល​រាត្រី អា​ស្រ័យ​ដោយ លក្ខណៈ​ងាយ​ស្រួល ២​យ៉ាង គឺ​ម្យ៉ាង​ដើម្បី​នឹង​បាន​ឱកាស​អុជ​គ្រឿង​ប្រទីប​ជ្វាលា  បូជា​ភ្លើងអគ្គិសនី​ឲ្យភ្លឺ​រុង​រឿង​រន្ទាល​ច្រាល​ឆ្អៅ​ផង និង​ម្យ៉ាង​ទៀត ដើម្បី​បើក​ឱកាស​ឲ​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​បាន​ជួប​ជុំ​គ្នា ដ៏​ច្រើន​កុះ​ករ​ទាំង​ប្រុស​ទាំង​ស្រី អាច​បំពេញ​កុសល​កម្ម​នេះ ដោយ​សប្បាយ​រីករាយ ព្រោះ​ពេល​យប់ ជា​ពេល​ទំនេរ​ផង។ បុណ្យ​វិសាខបូជា ចាត់​ទុក​ថាជាបុណ្យ​ដ៏​ធំ  ដោយ​មាន​មហាជន ចាស់​ក្មេង​ប្រុស ស្រី នៅ​ប្រជុំ​គ្នា​អ៊ូអរ ដោយ​នាំ​ទៅ​ជា​មួយ​នូវ​គ្រឿង​សក្ការ​បូជា មាន​ទៀន ធូប ផ្កាភ្ញី និង​ប្រទីប​ជ្វាលា តូច ធំ​អុជ​បំភ្លឺ​ព្រោង​ព្រាត នៅ​គ្រប់​វត្ត​អារាម ។
តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​ប្រពៃណី​ពុទ្ធបរិស័ទ ទាំង​បព្វជិត ទាំង​គ្រហស្ថ ត្រូវ​ដើរដង្ហែរ​ប្រទក្សិណ ៣​ជុំ​សិន​មុន​នឹង​ចូល​ព្រះ​វិហារ ហើយ​គេ​យក​ទេយ្យ​វត្ថុ​រៀប​ចំដាក់​នៅ​មុខ​ពុទ្ធរូប រួច​អុជ​ទៀន​ធូប​បូជា ផ្កាភ្ញី​ផ្សេង​ៗ។ គេ​នាំ​គ្នា​នមស្ការ​ព្រះ​រតនត្រ័យ សមាទាន​សីល សា្តប់​ពុទ្ធ​មន្ត ស្តាប់​ធម៌ទេសនា អំពី ពុទ្ធប្បវត្តិ​តាំង​ពី​ដើម​រហូត​ដល់​ចប់ ព្រះសង្ឃ និង​ឧបាសក ឧបាសិកា សូត្រ​ធម៌​បទ​ផ្សេង​ៗ​ដូច​ជា នមោ ៨បទ ឋាន​ធំ ៨​កន្លែង​ជា​ដើម នៅ​យប់​នោះ​គេ​ធ្វើ​រហូត​ទល់​ភ្លឺ តាម​លទ្ធភាព​វត្ត​នីមួយ​ៗ ដើម្បី ឲ​មាន​បសាទសទ្ធា ចំពោះ​ព្រះរតនត្រ័យ​កាន់​តែ​ខ្លាំងក្លា​ឡើង។
ប្រវត្តិ​បុណ្យវិសាខ​បូជា
ពុទ្ធបរិស័ទ​ក្នុង​ប្រទេស​ទាំង​ឡាយ​ដែល​រាប់​អាន​ព្រះពុទ្ធសាសនា នាំ​គ្នា​ធ្វើ​វិសាខបូជា នៅ​ថ្ងៃ ពេញ​បូណ៌មីខែពិសាខ រៀង​ៗ​មក​តាំង​ពី​បុរាណកាល ។ តាម​ការ​ស្រាវជ្រាវ​គេ​បាន​ដឹង​ថា បុណ្យ វិសាខ​បូជា​ទំនង​ជា​ធ្វើ​នៅ​ក្រោយ​ពុទ្ធ​បរិនិព្វាន​ច្រើន​រយឆ្នាំ។ គេ​ថា​ប្រទេសឥណ្ឌា និង​ប្រទេស​លង្កា បាន​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុណ្យ​នេះ​យូរ​យារ​ណាស់មក​ហើយ ។ ចំណែក​ប្រទេស​សៀម និង​ប្រទេស​ខ្មែរ​ទើប នឹង​ចាត់​ចែង​ធ្វើ​នៅ​គ្រឹស្តសតវត្សទី ១៩។ នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា បុណ្យ​វិសាខបូជា តាម​ដែល​ចាស់ ទុំ​អ្នក​មុខ​អ្នកកា​ទាំង​ឡាយ​ដំណាល​ត​ៗ​គ្នា​បាន​ឲ​ដឹងថា គេ​បាន​ផ្តើម​ធ្វើ​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​សម្តេច ព្រះ​ហរិរក្សមារា (ព្រះអង្គដួង)  ដែល​គង់​នៅ​ក្រុង​ឧត្តុង្គ   ក្នុង​ពុទ្ធសករាជ ២៣៩៧ គ្រិស្តសករាជ ១៨៥៤ ដោយ​មហាប៉ាន ដែល​ស្តេច​សៀម បាន​បញ្ជូន​មក​កាន់​ឧត្តុង្គ តាម​សំណើ​ព្រះបាទ អង្គដួង។
បុណ្យ​វិសាខ​បូជា​ត្រូវ​បាន រាជរដ្ឋាភិបាល ចាត់​ទុក​ជា​ថ្ងៃ​បុណ្យជាតិ របស់​ប្រទេសកម្ពុជា  ។ នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩៩ សមាជិក​នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ  ជិត ២០០ ប្រទេស​បាន​អនុម័ត​ជា​ឯកច្ឆន្ទ​ទទួល ស្គាល់ និង​ចាត់​ទុក​បុណ្យ វិសាខ​បូជា​របស់ ព្រះពុទ្ធសាសនា​ជា​បុណ្យ​អន្តរជាតិ។
វិសាខបូជា​នេះ បុរាណាចារ្យ​លោក​សំដៅ​យក​នក្ខត្តឫក្ស​៣ យ៉ាង​គឺ​កំណត់​យក​ត្រង់ថ្ងៃ​ដែល ព្រះសម្ពុទ្ធបរមគ្រូ​ទ្រង់​ប្រសូត​១, ទ្រង់​បាន​ត្រាស់​ដឹង​នូវ​អនុត្តរសម្មាសម្ពោធិញាណ​១​​, ទ្រង់​ចូល​កាន់ ព្រះនិព្វាន១ ។  អាស្រ័យ​ហេតុនេះ​ហើយ  ទើប​អ្នក​ប្រាជ្ញបុរាណ​លោក​កំណត់​យក  ថ្ងៃ​ពេញបូណ៌មី ខែ​ពិសាខ​នេះ  ទុក​ជា​ពិធី​ធ្វើ​សក្ការបូជា​ជាដរាប​រៀង​រាប​មក​ទល់​គ្នា​នឹង​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ៕
នាយក​អង្គការ​ពុទ្ធសាសនា​ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​នៅ​ស្រុក​សង្កែ ខេត្ត​បាត់ដំបង លោក​ធម្មបណ្ឌិត ហេង មណីចិន្ដា បង្ហាញ​អំពី​ចំណុច​សំខាន់​នៃ​បុណ្យ​វិសាខបូជា ថា​ជា​ទិវា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​មួយ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ដែល​មាន​អាយុកាល ២៥៥៨​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ដោយ​ផ្សារភ្ជាប់​ទៅ​នឹង​ប្រភព​ដើម​នៃ​ពុទ្ធសករាជ​ដែល​ប្រទេស​កាន់​ពុទ្ធសាសនា​បាន​និយម​ប្រើប្រាស់​រហូត​មក​ដល់​សព្វថ្ងៃ​នេះ៖ «ជា​អាយុ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ពីព្រោះ​ពុទ្ធសាសនា​យើង​រាប់​ជា​សករាជ​ឡើង នៅ​ថ្ងៃ​បន្ទាប់​ពី​ថ្ងៃ​ដែល​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​បាន​ចូល​បរិនិព្វាន។ ដូច្នេះ​គ្រប់​ប្រទេស​ទាំង​អស់​ដែល​កាន់​ព្រះពុទ្ធសាសនា​នៅ​ភូមិ​ភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​យើង​នេះ​ក្ដី នៅ​ក្នុង​ពិភពលោក​ទាំង​មូល​ក្ដី តែងតែ​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​ទិវា​វិសាខបូជា ហើយ​ដែល​ពុទ្ធសាសនិកជន​ទាំង​អស់​បាន​ប្រារព្ធ​ពិធី​នេះ​ជា​យូរ​មក​ហើយ...»
អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ ទើប​ជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ ទោះបីជា​ពិធី​បុណ្យ​ឆ្នាំ​ថ្មី​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​ឈាន​ចូល​មក​ដល់​នៅ​ក្នុង​ខែ​ចេត្រ​ក្តី ប៉ុន្តែ​រហូត​ដល់​ថ្ងៃ ១​រោច ខែ​វិសាខ គឺ​១​ថ្ងៃ​ក្រោយ​ពិធី​បុណ្យ​វិសាខ​បូជា​ទើប​ប្រតិទិន​ចន្ទគតិ​ខ្មែរ​ដែល​គិត​តាម​ដំណើរ​គោចរ​នៃ​ព្រះចន្ទ ផ្លាស់​ចូល​ពុទ្ធសករាជ​ថ្មី។  ដូចជា​ក្នុង​ឆ្នាំ​នេះ ថ្ងៃ​សង្ក្រាន្ត​ឆ្នាំ​ថ្មី ឆ្នាំ​មមែ ត្រូវ​ប៉ះចំ​ថ្ងៃ​អង្គារ ១១​រោច ខែ​ចេត្រ ប៉ុន្តែ​គឺ​នៅ​ក្នុង​ពុទ្ធសករាជ ២៥៥៨ ដដែល រហូត​លុះ​ត្រា​ដល់​ថ្ងៃ ១៥​កើត ខែ​វិសាខ ដែល​ជា​ថ្ងៃ​បុណ្យ​វិសាខបូជា ត្រូវ​នឹង​ថ្ងៃ​សៅរ៍ ទី​២ ខែ​ឧសភា។  ក្រោយ​ពី​ទិវា​ពិធីបុណ្យ​ដ៏​សំខាន់​នេះ​រួច  ទើប​ពុទ្ធសករាជ ២៥៥៩ ឈាន​ចូល​មក​ដល់​ដោយ​បរិបូណ៌ នៅ​ថ្ងៃ ១​រោច ខែ​ពិសាខ។
ទាក់ទង​នឹង​ប្រវត្តិ​ដើម​កំណើត​នៃ​ពិធី​បុណ្យ​វិសាខ​បូជា​នេះ សៀវភៅ "ព្រះរាជ​ពិធី​ទ្វាទសមាស" ដែល​ជា​ការ​បោះ​ពុម្ព​ផ្សាយ​របស់​វិទ្យាស្ថាន​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ ក្នុង​គ្រិស្ត​សករាជ ១៩៥១ បាន​សរសេរ​កត់ត្រា​ថា ទោះ​បី​ជា​ពិធីបុណ្យ​វិសាខបូជា​ត្រូវ​បាន​ពុទ្ធបរិស័ទ​នាំ​គ្នា​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​ជា​ទំនៀមទម្លាប់​តាំង​ពី​បូរាណ​យូរ​អង្វែង​មក​ហើយ​ក្ដី អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ផ្នែក​ពុទ្ធសាសនា​ខ្លះ បាន​បញ្ជាក់​ថា ពុំ​មាន​ឯកសារ​ណា​មួយ​កត់ត្រា​អំពី​កាលបរិច្ឆេទ ឬ​ថ្ងៃ ខែ ឆ្នាំ នៃ​ការ​ចាប់​ផ្ដើម​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុណ្យ​ដ៏​សំខាន់​បំផុត​មួយ​នេះ ឲ្យ​បាន​ច្បាស់​លាស់​ឡើយ។ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​រយៈពេល​ជិត ២០​ឆ្នាំ​ចុង​ក្រោយ​នេះ អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​បាន​ប្រកាស​ទទួល​ស្គាល់​បុណ្យ​វិសាខបូជា ជា​ទិវា​បុណ្យ​អន្តរជាតិ ដែល​ហៅ​ថា «យូអ៊ិន-វិសាខ (UN-Visak)» ឬ «វិសាខបូជា​នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ» ដោយ​មាន​ការ​ស្នើ​សុំ​ពី​ប្រទេស​នានា​នៅ​លើ​សកលលោក ដែល​គោរព​ព្រះពុទ្ធសាសនា ក្នុង​នោះ​រួម​ទាំង​កម្ពុជា ផង​ដែរ នា​សម័យ​ប្រជុំ​ក្រុមប្រឹក្សា​ពុទ្ធសាសនា​អន្តរជាតិ ក្នុង​ប្រទេស​សិរីលង្កា នា​ខែ​វិច្ឆិកា ឆ្នាំ​១៩៩៨។
ចាប់​តាំង​ពី​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​បាន​ប្រកាស​ទទួល​ស្គាល់​វិសាខបូជា ជា​ទិវា​បុណ្យ​អន្តរជាតិ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៩៩ មក ប្រទេស​ដែល​គោរព​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​នៅ​លើ​សកលលោក បាន​នាំ​គ្នា​ប្រារព្ធ​ធ្វើ​ពិធី​បុណ្យ​វិសាខ​បូជា​ជា​សកល ដែល​មាន​ឈ្មោះ​ថា «យូអ៊ិន-វិសាខ ឬ វិសាខបូជា នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ» ដោយ​មាន​កិច្ចប្រជុំ​របស់​ក្រុមប្រឹក្សា​ពុទ្ធសាសនា​អន្តរជាតិ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​នៅ​រៀងរាល់​វិសាខ​បូជា​ម្តងៗ។
ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៥ នេះ ប្រទេស​ថៃ នឹង​ទទួល​បន្ទុក​ជា​ម្ចាស់ផ្ទះ​នៃ​សន្និសីទ​អន្តរជាតិ​លើក​ទី​១២ របស់​ក្រុមប្រឹក្សា​ពុទ្ធសាសនា ស្តី​អំពី​ទិវា​បុណ្យ «យូអ៊ិន-វិសាខ» ពុទ្ធសករាជ ២៥៥៨ ក្រោម​ប្រធានបទ​ចម្បង «ព្រះពុទ្ធ​សាសនា និង​វិបត្តិ​ពិភពលោក»។ ក្នុង​ឱកាស​នោះ អ្នក​ចូល​រួម​ជា​ច្រើន​មក​ពី​ប្រទេស​នានា​លើ​សកលលោក នឹង​ពិភាក្សា​គ្នា​អំពី​ប្រធានបទ​តូចៗ​មួយ​ចំនួន រួម​មាន៖ «ការ​ឆ្លើយ​តប​របស់​ពុទ្ធ​សាសនិក​ចំពោះ​ទំនាស់​សង្គម បញ្ហា​បរិស្ថាន និង​វិបត្តិ​ផ្នែក​អប់រំ​សិក្សាធិការ» ជាដើម។
កត្តា​ទាំង​នេះ​បង្ហាញ​អំពី​គោលដៅ និង​តួនាទី​ដ៏​សំខាន់​នៃ​ពុទ្ធសាសនា ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​វិបត្តិ​សង្គម ដែល​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​បាន​សម្រេច​ដាក់​បញ្ចូល​វិសាខបូជា ជា​ទិវា​បុណ្យ​អន្តរជាតិ ជា​ការ​រំលឹក​ដល់​ការ​លះបង់​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់​របស់​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​សមណគោតម ក្នុង​ការ​ស្វែង​រក​មាគ៌ា​រំដោះ​ទុក្ខ និង​ផ្សព្វផ្សាយ​នូវ​មាគ៌ា​ដ៏​ប្រសើរ​គ្មាន​ពីរ​នេះ​ដល់​មនុស្សលោក ប្រកប​ដោយ​ក្តី​មេត្តា​ករុណា​ដ៏​បរិសុទ្ធ​ឥត​ព្រំដែន។
នេះ​គឺ​ជា​ការ​អធិប្បាយ​របស់​លោក​ធម្ម​បណ្ឌិត ហេង មណីចិន្ដា នាយក​អង្គការ​ពុទ្ធ​សាសនា​ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍ ក្នុង​ស្រុក​សង្កែ ខេត្ត​បាត់ដំបង៖ «ព្រោះ​គេ​ឃើញ​នូវ​គុណប្រយោជន៍​របស់​ព្រះពុទ្ធសាសនា ទី​១ ជា​សាសនា​ដែល​មាន​ចំណាស់​យូរ ២៥៦០​ឆ្នាំ​ទៅ​ហើយ...។ ទី​២ ជា​សាសនា​មាន​គោលការណ៍​សន្តិភាព មិន​កាប់​សម្លាប់​គ្នា គោរព​សិទ្ធិ​គ្នា​ក្នុង​ការ​រស់​នៅ​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ទី​៣ ពុំ​ដែល​មាន​សង្គ្រាម​ដែល​កើត​ឡើង​ក្នុង​នាម​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​នោះ​ទេ ហើយ​មាន​ប្រជាជន​ដល់​ទៅ​ជាង ៥០០​លាន​នាក់​នា​បច្ចុប្បន្ន​នេះ នៅ​លើ​ពិភពលោក​ទាំង​មូល បាន​កាន់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា...។ កត្តា​ទាំង​អស់​នេះ​ហើយ​ដែល​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​បាន​លើក​តម្លៃ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ថា បាន​ចូល​រួម​ចំណែក​ដ៏​ក្រាស់ក្រែល​ធំធេង​ណាស់​ក្នុង​សន្តិភាព​ពិភពលោក និង​ការ​រួម​រស់​ជាមួយ​គ្នា​ដ៏​សុខ​ស្ងប់...»
​អគ្គលេខាធិការ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ លោក បាន គីមូន (Ban Ki-Moon) ក្នុង​សារ​ស្តីពី​ទិវា​វិសាខ​បូជា ឆ្នាំ​២០១៤ ថ្លែង​ថា៖ «នា​ឱកាស​បុណ្យ​វិសាខ​បូជា​ដែល​ជា​ការ​ឧទ្ទិស​ដល់​ថ្ងៃ​ដែល​ព្រះពុទ្ធ [សមណគោតម] ទ្រង់​ប្រសូត ត្រាស់​ដឹង និង​បរិនិព្វាន អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​សូម​ចូលរួម​ជាមួយ​នឹង​ប្រជាពលរដ្ឋ​រាប់​លាន​នាក់ ទាំង​ពុទ្ធសាសនិក និង​មិន​មែន​ជា​ពុទ្ធសាសនិក ក្នុង​ការ​រំលឹក និង​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​នូវ​ដំណើរ​ជីវិត និង​ការ​បង្ហាត់​បង្រៀន​របស់​ព្រះអង្គ។ សារ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​អំពី​សន្តិភាព ក្តី​មេត្តា​ករុណា​អាណិតអាសូរ និង​សេចក្ដី​ស្រឡាញ់ [ដ៏​បរិសុទ្ធ] របស់​ព្រះអង្គ​ចំពោះ​សព្វ​សត្វ​មាន​ជីវិត​ទាំង​ឡាយ​ទាំងពួង បាន​បង្ហាញ​ប្រាប់​ឱ្យ​យើង​ទាំង​អស់​គ្នា​បើក​បេះដូង ហើយ​ស្រវា​ឱប [ជួយ] សមាជិក​ក្រុម​គ្រួសារ​មនុស្ស​ជាតិ​នៃ​យើង ជាពិសេស​អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ណា​ដែល​កំពុង​ត្រូវការ [កំពុង​ជួប​ការ​លំបាក]»
​ក្នុង​សេចក្ដី​ថ្លែង​សារ​នោះ លោក បាន គីមូន អគ្គលេខាធិការ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ បាន​គូស​បញ្ជាក់​ថា៖ «ពាក្យ​ប្រៀនប្រដៅ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​ដែល​ត្រូវ​គ្រប់​សម័យ​កាល​នេះ នឹង​ជួយ​លើក​ទឹក​ចិត្ត​យើង​ឱ្យ​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ធំៗ​ជា​ច្រើន ដែល​ពិភពលោក​កំពុង​ប្រឈម​មុខ​លើ​វិស័យ​សន្តិភាព និង​សន្តិសុខ ការ​អភិវឌ្ឍ និង​ការ​គាំពារ​បរិស្ថាន។  យើង​ត្រូវ​តែ​លះបង់​នូវ​ប្រយោជន៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន ហើយ​គិតគូរ​ពិចារណា និង​ធ្វើ​សកម្មភាព​ក្នុង​នាម​ជា​សមាជិក​នៃ​សហគមន៍​ពិភពលោក​តែមួយ។
សម័យប្រជុំ​អន្តរជាតិ​នៃ​ក្រុមប្រឹក្សា​ផ្នែក​ពុទ្ធសាសនា ស្ដីពី «​ទិវា យូអ៊ិន-វិសាខ» ឬ «បុណ្យ​វិសាខបូជា នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ» នេះ បាន​ចាប់​ផ្ដើម​ដំបូង​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០០៤ នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ថៃ។  តាំង​ពី​ពេល​នោះ​មក សន្និសីទ​អន្តរជាតិ​នេះ បាន​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ជា​រៀងរាល់​ឆ្នាំ ប៉ុន្តែ​ច្រើនតែ​ធ្វើ​មុន​ថ្ងៃ ១៥​កើត ខែ​ពិសាខ ដែល​ជា​ថ្ងៃបុណ្យ​វិសាខបូជា។  ប្រទេស​ថៃ បាន​ទទួល​រៀបចំ​កិច្ច​ប្រជុំ​នេះ ជា​ច្រើន​លើក​មក​ហើយ។  រី​ឯ​ប្រទេស​វៀតណាម បាន​ស្ម័គ្រ​ទទួល​នាទី​រៀបចំ​សន្និសីទ​ស្ដីពី «ទិវា យូអ៊ិន-វិសាខ» នេះ ពីរ​ដង​រួច​មក​ហើយ​ដែរ គឺ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​២០១៣ និង​ឆ្នាំ​២០០៨។
ចំពោះ​ការ​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុណ្យ​វិសាខបូជា​តាម​ប្រពៃណី​ប្រជាពលរដ្ឋ​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​នៅ​តាម​ប្រទេស​គោរព​ពុទ្ធសាសនា​វិញ តើ​ប្រព្រឹត្តទៅ​ដូច​ម្ដេច​ដែរ?
ពិធីបុណ្យវិសាខបូជា គឺជាពិធីបុណ្យដ៏ធំមួយនៅក្នុងវិស័យ ព្រះពុទ្ធសាសនា ដែលនឹងចូលមកដល់នៅថៃ្ងទី ១៥កើត ខែពិសាខត្រូវនឹង ថៃ្ងទី៣ ខែឧសភា ខាងមុខនេះ ពិធីបុណ្យ នឹងត្រូវប្រារព្ឋធ្វើនៅ ភ្នំព្រះរាជទ្រព្យ ឬភ្នំឧត្តុង្គ ដូចកាលពី ឆ្នាំកន្លងមកនោះដែរប៉ុនែ្ត សម្រាប់ ពិធីបុណ្យឆ្នាំនេះ មានការរៀបចំប្រសើរជាងឆ្នាំមុន ទាំងរបៀបរៀបរយ ទាំងសោភ័ណភាព ហើយរៀបចំឲ្យមានការសមែ្តងសិល្បៈកំដរនៅពេលរាត្រីទៀតផង លោក ជា គានអគ្គលេខាធិការរង នៃគណៈកម្មាធិការ រៀបចំបុណ្យជាតិ និងអន្តរជាតិបាន មានប្រសាសន៍ ឲ្យដឹងថា ពិធីបុណ្យវិសាខបូជា ជាបុណ្យដ៏ធំមួយនៅក្នុងវិស័យ ព្រះពុទ្ធសាសនា ដែលពុទ្ឋសាសនិកជន ប្រារព្ឋធ្វើនៅ ថៃ្ងទី១៥ កើត ខែពិសាខ ជារៀងរាល់ឆ្នាំនោះ នឹងត្រូវប្រារព្ឋធ្វើនៅ ភ្នំព្រះរាជទ្រព្យ អតីតរាជធានី ឧត្តុង្គ ដូចកាលពីឆ្នាំកន្លងមកនេះដែរបន្ទាប់ពី ព្រះចង្កូមកែវ ត្រូវបានដងែ្អ ទៅតម្កល់ នៅលើ ព្រះសក្យមុនីចេតិយ ដែលទើបនឹងសាងសង់រួច តាមព្រះរាជតម្រិះរបស់ ព្រះបាទ នរោត្ដម សីហនុមក។ ពិធីបុណ្យវិសាខបូជាឆ្នាំនេះនឹងមានប្រារព្ឋពិធីរាប់បាត្រ និងមានការអញ្ជើញចូលរួមពីថ្នាក់ដឹកនាំជាតិ សមេ្តចព្រះសង្ឃរាជទាំងពីរគណៈ ព្រះសង្ឃនិងពុទ្ឋបរិស័ទនៅ ព្រឹក ថៃ្ងទី១៥កើត ត្រូវនឹងថៃ្ងទី៣ ខែឧសភា ហើយនៅពេលល្ងាច នឹងមានការធ្វើពិធីក្រុងពាលី និងពិធីផេ្សងៗទៀតតាមបែបព្រះពុទ្ឋសាសនា ចំណែកព្រឹកថៃ្ងទី1រោច ខែពិសាខដដែលពិធីបុណ្យនេះ ត្រូវបាន គណៈកម្មាធិការរៀបចំ បុណ្យជាតិ និងអន្តរជាតិប្រគល់ទៅឲ្យ អាជ្ញាធរខេត្តរៀបចំបន្តទៀត ដោយប្រគេនចង្អាន់ដល់ព្រះសង្ឃ ឬធ្វើពិធីរាប់បាត្រក៏បានតាម ការរៀបចំ របស់គណៈកម្មការរៀបចំបុណ្យជាតិ និងអន្តរជាតិរបស់ខេត្ត លោកជា គាន បានបន្តថា ព្រះសង្ឃ ចំនួន៣០០អង្គ ដែល និមន្តទៅពីភ្នំពេញ និងពីបណ្តាវត្តនានា ជុំវិញ ភ្នំព្រះរាជទ្រព្យ នឹងនិមន្តចូលរួមក្នុង ពិធីបុណ្យនេះនៅ ព្រឹកថៃ្ងទី១៥កើត ដើម្បីធ្វើពិធី រាប់បាត្រ។ គួរបញ្ជាក់ដែរថាកាល​ពី​បណ្តា​​ឆ្នាំ​កន្លងទៅ ក្នុងពិធីបុណ្យវិសាខបូជា តែងតែធ្វើពិធីរាប់បាត្រ និងអញ្ជើញ ថ្នាក់ដឹកនាំចូលរួមនៅ ព្រឹកថៃ្ងទី១រោច ខែពិសាខ ប៉ុនែ្តសម្រាប់ ពិធីបុណ្យឆ្នាំនេះគឺធ្វើខុស ពីរៀងរាល់ឆ្នាំដើម្បីឲ្យ មន្រ្តីរាជការ និងពុទ្ឋបរិស័ទមាន ឱកាសចូលរួម បានច្រើនកុះករ ទាក់ទងនឹងថ្នាក់ដឹកនាំរាជរដ្ឋាភិបាល ដែលត្រូវអញ្ជើញចូលរួមក្នុងពិធីបុណ្យនេះលោកជា គានបានឲ្យដឹងថា បើ តាម លោកឧកញ៉ាចៅហ្វាវាំង គង់ សំអុល រដ្ឋមន្រ្តីក្រសួងព្រះបរមរាជវាំង បានណែនាំឲ្យលោកមិន ឃិនអគ្គលេខាធិការនៃគណៈ កម្មាធិការ រៀបចំបុណ្យជាតិ អន្តរជាតិឲ្យអញ្ជើញ សមេ្តចប្រមុខរដ្ឋស្តីទីគឺ សមេ្តច ជាស៊ីម ប៉ុនែ្តមិនដឹងថាសមេ្តច មានលទ្ឋភាពពេលវេលាអញ្ជើញចូលរួម ប$ក៏សមេ្តចបញ្ជូនតំណាងរបស់សមេ្តចមកចូលរួមទេ ព្រោះគណៈកម្មាធិការបុណ្យមិនទាន់បានទទួលពត៌‌មានជាក់លាក់នៅ ឡើយទេ។ ភ្នំព្រះរាជទ្រព្យ ឬភ្នំអដ្ឋរស្ស ឬភ្នំឧត្តុង្គ គឺជាបូជនីយដ្ឋានមួយដ៏សមរម្យដែល ព្រះករុណាសមេ្តចព្រះបាទនរោត្ដម សីហនុ សព្វព្រះរាជហ ឬទ័យយកទីនោះកសាង ព្រះសក្យមុនីចេតិយ ដើម្បីតម្កល់ព្រះសារីរិកធាតុ ព្រះពុទ្ឋបរមគ្រូ សម្រាប់ការគោរពបូជារបស់ ពុទ្ឋបរិស័ទទាំងអស់ ព្រះចង្កូមកែវរ បស់ព្រះសម្មាសម្ពុធ ត្រូវបានដងែ្អទៅតម្កល់ ក្នុងព្រះសក្យមុនីចេតិយ នៅភ្នំអដ្ឋរស្សកាលពីថៃ្ងទី១៩ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០០២ ត្រូវនឹង ថៃ្ងទី១៥កើត ខែមិគសិរ ឆ្នាំមមី ចត្វាស័ក ពុទ្ឋសករាជ២៥៤៦ ព្រះចង្កូមកែវត្រូវបានដងែ្អចេញពី ព្រះសក្យមុនីចេតិយចាស់ ដែលមានទីតាំង នៅមុខស្ថានីយរាជាយស្ម័យយាននា ក្រុង ភ្នំពេញសព្វថៃ្ងនេះ បន្ទាប់ពីប្រារព្ឋពិធីបុណ្យ៧ យប់ ៧ថៃ្ង រួចមក។ លោកជា គានបានបន្តថា ពិធីបុណ្យវិសាខបូជានេះ គឺជាពិធីឧទ្ទិសចំពោះពេលវេលាសំខាន់ចំនួន៣ គឺនៅពេល ព្រះពុទ្ធទ្រង់ប្រសូត្រចាកឧទ្ធរមាតា ពេលព្រះពុទ្ធទ្រង់ បានសម្រេចនូវអរិយសច្ចៈ និងពេលទ្រង់ចូលព្រះបរិនិព្វាន អ្នកណាដែលបានចូលរួមក្នុងពិធីបុណ្យនេះ ហើយតាំងចិត្តអធិដ្ឋានរំលឹកដល់គុណព្រះពុទ្ធបរមគ្រូ អ្នកនោះឯង នឹងទទួលបានផល្លានិសង្សច្រើនណាស់។

No comments:

កម្មវិធីចែកសម្ភារៈសិក្សា និងកម្មវិធីបើកគម្រោងសិប្បកម្ម

កម្មវិធីចែកសម្ភារៈសិក្សា និងកម្មវិធីបើកគម្រោងសិប្បកម្ម